خبر  پزشكي یزدفردا :رييس دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد گفت: حتي بخش باسواد جامعه و تحصيلكردگان هم از بيماري ايدز و راههاي پيشگيري ازآن‌اطلاعات كافي ندارند.

دكتر سيدجليل ميرمحمدي روز سه‌شنبه در همايش يك روزه ايدز در محل سينما دانش‌آموز شهر يزد افزود: وقتي از دانشگاهيان كه از نخبگان جامعه هستند در مورد راههاي پيشگيري از آن سوال مي‌كني پاسخشان، مطلوب نيست.

وي با بيان اين كه اين امر در آموزش و پرورش هم وجود دارد اضافه كرد:اين در حالي است كه مدام مي‌نويسيم و مي‌خوانيم كه"ايدز، بيماري است كه درمان و واكسن ندارد اما قابل پيشگيري است".

او يادآور شد: دانشگاه علوم پزشكي، آموزش وپرورش، حوزه‌هاي علميه و ديگر دانشگاهها و ديگر اقشار جامعه، همه در اين موضوع، مسوول هستند و نبايد توپ را به زمين ديگري بيندازند.

وي با اشاره به اين كه ايدز، خطري است كه اگر از آن غافل شويم ما را به وادي غير قابل برگشت مي‌اندازد، افزود: رفع اين معضل از جامعه با يك جلسه يايك همايش، رفع نمي‌شود، آنچه مهم است استمرار حساسيت ما نسبت به آن است.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد اضافه كرد: اگر در كشور ما آمار ايدز، پايين است نبايد خوشحال بود زيرا در يك كشور اسلامي، حتي يك مورد هم زياد است.

وي تعداد مبتلايان به اين بيماري مهلك در جهان را ‪ ۴۰‬ميليون نفر و تعداد فوت شده‌ها را ‪ ۲۵‬ميليون نفر ذكر كرد و گفت: در ايران، ‪ ۱۳‬هزار و ‪ ۷۰۲‬نفر داراي ‪ HIV‬مثبت هستند كه ‪ ۸۶۲‬نفر به ايدزمبتلا و يكهزارو ‪ ۷۰۹‬نفر هم فوت كرده‌اند.

دكتر ميرمحمدي اظهار داشت:در استان يزد، ‪ ۷۲‬نفر آلوده به ويروس و ‪۱۱‬ نفر هم مبتلا به بيماري ايدز شده‌اند.

وي با بيان اينكه در جامعه، ايدز را مساوي با اعمال جنسي خلاف مي‌دانند، گفت: اينطور نيست و عمده ايدزي‌ها در استان يزد، معتادان تزريقي هستند.

وي اطلاع رساني در مورد خطرات اين بيماري را در جامعه، ضعيف توصيف كرد و پرسيدمدارس،دانشگاهها و حوزه‌هاي علميه چه ميزان در اين زمينه، اطلاع رساني كرده‌اند؟
وي كتمان ايدز را موجب افزايش شيوع آن در جامعه دانست و گفت: وقتي يك جراح يا يك دندانپزشك، هراس دارد كه يك آلوده به ايدز را درمان كند، فرد آلوده، بيماري خود را پنهان مي‌كند.

رييس مركز بهداشت استان يزد نيز در اين همايش گفت: ايدز در كشورهايي كه از لحاظ اقتصادي و اجتماعي در وضعيت مطلوبي نيستند بيشتر وجود دارد.

دكتر محمود نوري شادكام اظهار داشت: بر اساس آمار موجود، شمار مبتلايان به اين بيماري در آفريقا ‪ ۲۵‬ميليون نفر و در آسيا ‪ ۹‬ميليون نفر است.

وي گفت: روزانه ‪ ۱۴‬هزار نفر در دنيا به اين بيماري مبتلا مي‌شوند كه دو هزار نفر از آنان زير ‪ ۱۵‬سال و ‪ ۱۱‬هزار نفر بين ‪ ۱۵‬تا ‪ ۴۹‬سال دارند و در مجموع، ‪ ۵۰‬درصد آنان زن هستند.

وي از اعتياد تزريقي، به عنوان عامل اصلي ايدز در ايران نام‌برد و گفت:رشد سالانه اعتياد در كشور ما هشت درصد است كه اين رقم سه برابر رشد جمعيت در ايران است.

وي رشد اعتياد تزريقي در سال‌هاي ‪ ۶۷‬تا ‪ ۷۷‬در ايران را ‪ ۳۳‬درصد ذكر كرد و گفت: ‪ ۱۸/۵‬درصد معتادان تزريقي، مبتلا به ‪ HIV‬هستند.

به گفته او ‪ ۷۴‬درصد مبتلايان از طريق انتقال تزريقي و ‪ ۱۳‬درصد از راه تماس جنسي، مبتلا مي‌شوند اما موارد ناشناخته، اندك است.

وي گفت: تخمين زده مي‌شود بين ‪ ۶۰‬تا ‪ ۷۰‬هزار ايدزي در كشور وجود داشته باشد.

او سهم زنان ايراني در ابتلا به ايدز را ‪ ۵/۵‬درصد ذكر كرد و گفت: اين رقم در استان يزد، ‪ ۱۱/۱۲‬درصد است.

به گفته وي در سال‌هاي ‪ ۸۲‬تا ‪ ۸۵‬به ترتيب، ‪ ۶۲ ،۶۴ ،۶۲‬و ‪ ۷۲‬نفر ايدزي در اين استان وجود داشته است.

هدف از برپايي اين همايش كه به همت دانشگاه علوم پزشكي يزد و آموزش و پرورش اين استان برپا شد، اطلاع‌رساني در زمينه خطرات بيماري ايدز، بويژه براي دانش‌آموزان اعلام شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا